1. Forståelig
Det skal være enkelt for alle brukere å forstå informasjonen de blir presentert for i et spørreskjema. Dette gjelder både forståelsen av spørsmålene, men spesielt også at alle - inkludert de med nedsatt syn - kan orientere seg i undersøkelsen din. Dette betyr blant annet at all "ikke-tekst" slik som bilder, grafiske elementer og eventuelt lyd- og videoinnhold skal ha en beskrivende tekst, slik at en skjermleser eller annen hjelpeteknologi kan oppfatte det.
Husk at en visuelt pedagogisk illustrasjon av en pil for å gå videre ikke er til stor nytte hvis respondenten ikke kan se den.
Alt innhold må derfor være tydelig - både for respondenter med nedsatt syn og de med kognitive utfordringer eller lærevansker - ved hjelp av beskrivende tekst. På den måten kan alle elementer i spørreskjemaet ditt oppfattes av tekniske hjelpemidler som for eksempelvis skjermlesere.
2. Anvendelig
Alle spørreskjemaer bør kunne besvares utelukkende ved hjelp av mus eller tastatur, og det er derfor viktig at det alltid er tydelig hvor på siden du befinner deg for å kunne orientere deg.
3. Forståelig
Alt innhold i spørreskjemaet ditt bør være så lettforståelig at alle - uavhengig av funksjonshemming - kan forstå og utføre instruksjoner uten ekstra veiledning. Dette kan du sikre ved å være konsistent med navngivelse og beskrivelse av navigasjon og funksjoner. Her handler det også om å være pedagogisk. Hvordan skal respondenten gi svar? Skal man trykke på en spesifikk tast? Og hvordan navigerer man videre etter å ha svart? Forklar alt med enkel og lettfattelig teks
4. Robust
