Derfor bør du gjennomføre kundetilfredshetsundersøkelser
Finnes det i det hele tatt én eneste situasjon, der kundenes ærlige tilbakemelding ikke vil være en fordel
at kjenne til, når man driver virksomhet eller styrer en organisasjon?
Kombinert med automatisert og handlingsorientert rapportering, avdekker vår NPS-plattform årsakene i dybden og gir deg innsikt du faktisk kan bruke til noe.
I analyser utført av Bain & Company ser vi blant annet at bedrifter med betydelig fremgang i NPS innen sin bransje, vokser mer enn dobbelt så mye som konkurrentene.
Årsaken er ganske enkel.
Svaret på det enkle spørsmålet: "Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale [produkt/virksomhet] til venner/kolleger/familie?" sier svært mye om lojaliteten blant kundene dine.
Men det er selvfølgelig ikke nok bare å stille spørsmålet.
Hos Xact by Rambøll legger vi stor vekt på å hjelpe deg med å forstå årsakene bak lojaliteten gjennom intelligent bruk av oppfølgingsspørsmål. Dette sikrer at bedriften din kan sette i gang konkrete tiltak for å forbedre lojaliteten – og til syvende og sist både topplinjen og bunnlinjen.
Årlige NPS-målinger gir deg en dyptgående forståelse av kundenes lojalitet. Dette gjør dem til et kritisk verktøy i det strategiske arbeidet deres.
SurveyXacts plattform gir deg detaljerte innsikter og muligheten til å fastsette fokusområder, slik at du alltid har oversikt over kunderelasjonen.
Systemet sikrer enkel og effektiv innsamling og bearbeiding av data, slik at du får mest mulig ut av de årlige undersøkelsene.
I tillegg er våre erfarne rådgivere alltid klare til å hjelpe deg hvert steg på veien.
Få rykende fersk tilbakemelding med løpende NPS-målinger på kritiske touchpoints (f.eks. kundeservice og leveranse). Det er gull verdt i den kontinuerlige optimaliseringen av kundeopplevelsen.
Hos Xact by Rambøll er vårt mål alltid å støtte en smidig tilnærming, enten dere ønsker manuell håndtering, full integrasjon og/eller automatisering av løpende undersøkelser.
Du får kontinuerlig innsikt som gir deg muligheten til å identifisere og adressere områder med behov for forbedring — systemet sørger for at denne innsikten alltid er relevant.
Gjør det enkelt for deg selv og kundene dine ved å integrere det sentrale NPS-spørsmålet og svarkategoriene direkte i e-posten du sender.
Da ber du kun om ett enkelt klikk.
Deretter kan kunden fortsette med å besvare eventuelle temaspørsmål i spørreskjemaet, som åpnes automatisk.
Er kundene dine mest tilgjengelige via mobil? Da kan det være lurt å kombinere SMS og e-post når du inviterer til NPS-undersøkelsen.
SMS meldinger åpnes langt raskere enn e-poster, og svarprosentene er ofte høyere.
Dette gjør du enkelt via vår NPS-løsning i SurveyXact, som som standard har SMS integrert som distribusjonskanal sammen med e-post.
SMS er spesielt gunstig i B2C-segmentet.
Ja, løpende NPS-data er en gullgruve av innsikt i kundeopplevelsen. Men uten effektiv respons på tilbakemeldingene, kan det hele egentlig være uten betydning.
Derfor gir Xact by Rambøll deg alle nødvendige verktøy for å handle både raskt og gjennomtenkt på innsikten som NPS-analysen gir.
Angir en kunde en kritisk score, får du umiddelbart varsling, slik at du kan handle raskt. Bruk deretter brukervennlige dashbord og rapporter for å få oversikt, og våre automatiserte e-postvarsler for å distribuere relevant informasjon til de ansvarlige kundekontaktene, slik at innsatsen kan ledes dit den har størst effekt.
Xact by Rambøll er mer enn bare et digitalt verktøy med stilrent design og intuitiv brukergrensesnitt.
Bak systemet står våre eksperter, spesialister og dedikerte supportteam, hver med en unik kombinasjon av ferdigheter og ekspertise.
Selv om bakgrunnene deres varierer, deler de alle ett felles mål:
Å veilede deg mot verdiskapende resultater i dine kundeundersøkelser, med støtte på alle trinn i prosessen.
Du får ikke bare avdekket kundenes lojalitet.
Du går et skritt dypere og får innsikt i konkrete årsaker til kritiske opplevelser og oppfatninger gjennom gode oppfølgingsspørsmål og regler. Dette gir deg konkret og handlingsorientert kunnskap du faktisk kan handle på.
I tillegg får du tilgang til automatisert og handlingsorientert rapportering samt våre ekspertutviklede spørreskjemalaer, som bygger på beste praksis innen NPS og kundeinnsikt.
Kunder vurderer svarene sine på ett enkelt spørsmål på en skala fra 0–10.
Spørsmålet og konseptet, opprinnelig utviklet av Fred Reichheld i 2003, lyder: "Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale [virksomhet/produkt] til dine venner og familie?".
Respondentene kategoriseres deretter i tre grupper:
Når du trekker prosentandelen av kritikerne fra ambassadørene, får du NPS.
Finnes det i det hele tatt én eneste situasjon, der kundenes ærlige tilbakemelding ikke vil være en fordel
at kjenne til, når man driver virksomhet eller styrer en organisasjon?
Før du begynner å utforme en kundeundersøkelse, må du avklare hva formålet med undersøkelsen er.
Spørsmålene bør ses som inspirasjon til hva dere kan velge å spørre kundene om i et spørreskjema.
Går du og overveier NPS-målinger?
Med SurveyXact kan du gjøre mye og skape innsikt på tvers av forskjellige områder.
Derfor vil vi gjerne snakke med deg om dine ønsker og behov.