Hvis du prikket oss på skulderen og spurte hva som kreves for å oppnå høy psykologisk trygghet på arbeidsplassen, og ba oss oppsummere det i én setning, ville vi si:
En felles åpenhet for sårbarhet som forutsetning for ekte tillit.
Felles tillit til kolleger, ledere og medarbeidere gjør at vi:
- Møter hverandre med åpent sinn
- Søker og gir aktiv tilbakemelding
- Tør samarbeide på tvers av ekspertområder
- Er mindre redd for å gjøre feil
- Arbeider konstruktivt med feil når de oppstår
- Tar del i og bidrar til fellesskapet
Kort sagt: Det er tilliten som gjør at vi jobber godt sammen.
Uten tillit blir avdelinger og organisasjoner enkeltindivider i stedet for et team, det skapes splid i stedet for samarbeid, konkurranse i stedet for felles suksess, misforståelser i stedet for forbedringer, mistillit i stedet for fremdrift.
Dette er oppskriften på konkurs, uansett hvilken type organisasjon det gjelder.
Moderne bedrifter er i stor grad avhengige av tverrfaglig samarbeid mellom ansatte og metoder som best mulig utnytter alles spesialiserte ekspertise.
Samtidig ønsker dagens ansatte også mer frihet i arbeidet, bedre muligheter for å bidra med sin ekspertise og samtidig balansere sitt privatliv med det profesjonelle.
En utrygg arbeidsplass der man ikke kan stole på sine kolleger, der man ikke bryr seg om å gjøre ting bedre og der man stadig er redd for å gjøre feil, er ikke en arbeidsplass som beholder gode ansatte.
Derfor er psykologisk trygghet blitt et tema alle snakker om.
Psykologisk trygghet er en avgjørende forutsetning for å skape intern tillit som ligger til grunn for sterkt samarbeid mellom kolleger og ledere. Det er en atmosfære der alle kan bli hørt, samtidig som det også er helt greit å ta feil og vise at det alltid er noe nytt å lære.
Målet er tross alt forbedring - ikke endring for endringens skyld.