Intervjuer:
Individuelle eller gruppeintervjuer kan brukes til å dykke dypere ned i brukernes perspektiver og opplevelser. Dette gir mulighet for at stille spesifikke spørsmål og få detaljerte svar.
Intervjuer har typisk færre deltagere, og deltagerne skal både have lyst og tid til å dele deres tanker. Anonymitet over for intervjuobjektet er ikke mulig, og deltagerne kan ikke enkelt inkludere andre i samtalen. Deres evne til å bygge videre på andres input er også begrenset, og analysen krever en betydelig innsats.
Spørreskjemaundersøkelser:
Brukerundersøkelser er en skalerbar metode til for å samle inn kvantitative data om brukernes holdninger og preferanser. De kan enkelt administreres online og analysere data i større mengder.
Spørreskjemaer som SurveyXact kan have mange, anonyme deltagere, og metoden krever mye av deltagerne. De kan invitere andre inn i undersøkelsen, men ikke bygge videre på hverandres input og perspektiver. Analysen kan foretages på kort tid.
Fokusgrupper:
Fokusgrupper er små grupper av brukere so møtes for å diskutere spesifikke emner eller produkter. Dette gir mulighet for dybdegående diskusjoner og feedback.
Fokusgrupper består ofte av få personer, som ikke kan være anonyme overfor hverandre eller moderatoren. Metoden krever både tid og villighet for å dele tanker og perspektiver med en gruppe. Deltagerne kan i høy grad bygge videre på andres input og tanker, men kan ikke invitere nye personer inn i fokusgruppen. Analysen og dokumentasjonen kan ikke løses på kort tid.
En kombinasjon av metoder og metodetriangulering kan brukes for å belyse problemstillinger på en holistisk måte. Dog krever hver metode en innsats, og evnen til at analysere og dokumentere resultatene kan variere.