Medarbeidere som trives gir både engasjement og bunnlinjen et løft

Når medarbeidere er engasjerte i jobben sin, identifiserer de seg med organisasjonen og organisasjonens verdier, og tar ansvar for å bidra til at organisasjonen oppnår suksess.

I løpet av de siste 20 årene har en rekke studier fremhevet de positive effektene av engasjerte medarbeidere. 

Xact by Rambølls puls- og medarbeiderundersøkelse er en kortfattet, velprøvd og forskningsbasert spørreundersøkelse for undersøkelse av medarbeideres engasjement, gjennomføringsevne og trivsel.

Innsikt fra undersøkelsen hjelper deg med å identifisere styrker og fokusområder for å forbedre medarbeiderengasjementet på tvers av organisasjonen. 

Vi anbefaler at de fleste organisasjoner gjennomfører en medarbeiderundersøkelse én gang i året, gjerne supplert med periodiske pulsundersøkelser. 

Medarbeiderundersøkelse med Xact by Rambøll

En puls- eller medarbeiderundersøkelse gir deg status på engasjement, gjennomføringsevne og trivsel på tvers av organisasjonen din. 

Samtidig får du datadrevet innsikt i styrker og fokusområder for forbedring for å øke engasjement – både på organisasjonsnivå og for spesifikke avdelinger. 

Rapporteringen fungerer både som et middel for å gi en oversikt og å oppnå transparens på sentralt nivå, samtidig som den sikrer en utviklende og engasjerende prosess. 

Metoden er på alle punkter basert på evidensbaserte faktorer som påvirker engasjement. Det er imidlertid sjelden at en organisasjon kan sikre at alle medarbeidere er engasjerte i jobben sin ved å bruke én enkelt tilnærming eller strategi. 

Forskjellige medarbeidergrupper har tross alt forskjellige behov. 

Dette fører til en variert innvirkning på både engasjement og trivsel. Mens noen grupper av medarbeidere opplever større fordeler ved økt støtte eller fleksibilitet, drar andre nytte av tydeligere mål og forbedret informasjon. 

vignetter_samlet_visual_data

Konkrete tiltaksforslag

En av utfordringene med puls- og medarbeiderundersøkelser er å sikre at resultatene blir brukt på en effektiv måte på alle nivåer i organisasjonen. 

Medarbeiderundersøkelsene våre er ikke beregnet på overvåking og kontroll, men er snarere et verktøy som alle ledere bør ta eierskap til og bruke aktivt i utviklingen av ansvarsområdene sine. 

Rectangle 3001

For å sikre at resultatene av puls- eller medarbeiderundersøkelsen ikke bare utvikler seg til en «karakter» for ledere, har vi innarbeidet konkrete tiltaksforslag og støttemateriell til lederens egen prosess. 

På denne måten blir puls- og medarbeiderundersøkelsen like mye en utviklingsprosess som et undersøkelsesverktøy. 

Den tilnærmingen hjelper oss å unngå de klassiske tilbakemeldingene fra medarbeiderne om at «ingenting endrer seg etter undersøkelsen», og motiverer dem i stedet til å bidra i utviklingsprosessen. 

Andreas Barfoed-Høj

Organisasjonspsykolog og fagekspert HR

anbh@ramboll.com

Xact By Rambøll


 

 

portrait_circle_ANBH