Xact undersøkelsesmal 

Sikkerhetskultur

cases_Welche Faktoren den Erfolg von Befragungen beeinflussen

Sikkerhetskulturundersøkelse

Noen virksomheter har hele sin kjernevirksomhet basert på balansen mellom å løse oppgavene effektivt og samtidig ivareta liv, helse og materielle verdier. Spesielt der konsekvensene kan være dramatiske og ha direkte innflytelse på liv og helse vil det være avgjørende å kjenne hvilke kulturelle faktorer som bidrar til et redusert eller økt risikobilde. Sikkerhetskulturundersøkelsen vil være et sentralt verktøy for å nettopp identifisere de viktigste kulturelle faktorene, og hva som kan gjøres for å bevare og forsterke disse.

I SurveyXact vil deres organisasjon få tilgang på vår mal for sikkerhetskulturundersøkelser.

Temaer og spørsmål

Malen for sikkerhetskulturundersøkelser vil besvare følgende spørsmål:
  • Hvordan er sikkerhetskulturen i organisasjonen?
  • Er det noen deler av organisasjonen hvor sikkerhetskulturen står sterkere enn andre steder?
  • Er det en bestemt del av sikkerhetskultur som står sterkt i organisasjonen eller varierer de sikkerhetskulturelle styrkene på tvers av organisasjonen?
  • Hva driver sikkerhetskulturen i organisasjonen og på tvers av organisasjonen?
  • Hvilke tiltak skal iverksettes for å styrke/bevare sikkerhetsnivået i organisasjonen?
NPS

Hva er sikkerhetskultur?

Sikkerhetskultur handler kort forklart om summen av de ansattes kunnskap, motivasjon, holdninger og adferd som kommer til uttrykk gjennom virksomhetens totale sikkerhetsadferd. Kulturen binder de ansatte sammen og danner grunnlaget for oppgaveløsning, samarbeid og evnen til å forstå risikobildet i egen arbeidssituasjon. Sikkerhetskultur deles gjerne inn i to domener, «Safety» og «Security» (adgangskontroll, objektsikring, etc.). Rambølls modell handler i stor grad om å kartlegge forhold knyttet til «Safety». Under «Safety» inngår spørsmål som: Har ansatte fått nødvendig opplæring? Er sikkerhet et naturlig tema som det snakkes åpent om? Berømmes ansatte som jobber sikkert? Jobbes det aktivt med å forebygge uønskede hendelser? Følger man opp rapporterte avvik? Er ansatte med lengere ansiennitet mer risikovillige enn de med kort ansiennitet? Er ledere gode rollemodeller for praktiseringen av god sikkerhetskultur?

Diversity_and_inclusion

Hvorfor sikkerhetskulturundersøkelse?

Formålet med å gjennomføre sikkerhetskulturundersøkelse er å få systematisk innsikt i ansattes kunnskap og adferd i forbindelse med sikkerhet og risikovurdering. På denne måten dannes det et overblikk over de viktigste kulturelle forholdene som innebærer potensielle farer for liv og helse. Ved å gjennomføre en sikkerhetskulturundersøkelse kan man basere informasjon og tiltak på et strukturert kunnskapsgrunnlag heller enn synsing og antagelser.

framework

Hvordan og hvem?

Sikkerhetskulturundersøkelse brukes først og fremst som diagnoseverktøy – hvilken kultur har vi, og hvor er våre viktigste fokusområder? Kartleggingen kan gjennomføres på tvers av hele virksomheten eller i utvalgte relevante segmenter.

For organisasjoner med sikkerhet som en avgjørende del av sin kjernevirksomhet, vil sikkerhetskultur være relevant for flere interessentgrupper. Avhengig av formål og bruk, er sikkerhetskulturundersøkelse et verktøy som kan benyttes strategisk av toppledelsen eller utviklingsverktøy for sikkerhetsansvarlige ute i bestemte miljøer.

Resultatene danner et godt grunnlag for dialog og oppfølging, enten det er toppledelsen som diskuterer strategi, eller team som diskuterer egen adferd. Dialog og oppfølging rundt resultatene vil avhenge av sikkerhetskulturen i de respektive enhetene.

Pulse

Spørreskjema

Rambøll har utviklet en kjernemodell for undersøkelser av sikkerhetskultur. Vår modell bygger på NOSAQ-50, en sikkerhetskulturundersøkelse utarbeidet i samarbeid mellom skandinaviske forskere på arbeidsmiljø. Dette gir vår modell et solid teoretisk fundament. Vi har samtidig sørget for at språkbruken er jordnær og praktisk, slik at det skal være enkelt å forstå hva det spørres om, og å handle på tematikken.

Modellen tar blant annet for seg ansattes og lederes holdninger til sikkerhet, lederes fokus på sikkerhet, risikoaksept, rapporteringskultur og den kollektive sikkerhetstenkingen. Rambølls tilnærming går ut på å rette spørsmålene mot adferd heller enn mer abstrakte forhold.

Kjernemodellen består av 21 spørsmål på tvers av ni temaområder. Denne kan utvides til en mer utfyllende modell med 35 spørsmål på tvers av 10 temaområder. Dersom det ønskes å utvide kjernemodellen på 21 spørsmål, kontakt en av våre konsulenter for faglig rådgivning og bistand.

Hvordan får jeg tilgang til undersøkelsesmalen?

Når du oppretter en ny undersøkelse i Xact kan du opprette en tom undersøkelse, velge en av din virksomhets forhåndsdefinerte grafiske maler, eller en Xact-mal.

Du kan opprette nye undersøkelser på to måter.

Opprett undersøkelse under Hjem

1. Klikk på Opprett når du er på Hjemområdet.

2. Velg Undersøkelsesmal.

3. Skriv inn navnet på undersøkelsen, velg plassering i mappestrukturen og klikk Opprett.

4. Du kan nå ta i bruk undersøkelsesmalen.

Opprett undersøkelse i fanen Undersøkelser

1. Klikk på Opprett undersøkelse, når du er i fanen Undersøkelser. Velg din mal fra listen.

2. Skriv inn undersøkelses navn og klikk Enter.

3. Du kan nå ta i bruk undersøkelsesmalen.

Hvordan bruker jeg undersøkelsmalen?

Spørreskjema

Du redigerer undersøkelsen på samme måte som du ville ha gjort i en vanlig undersøkelse.

I spørreskjemaredigereren kan du oppdatere til deres virksomhets navn på relevante steder, og informasjonstekster. I noen spørsmål kan du legge til virksomhetens navn. Felter som bør oppdateres av dere er markert med oransje tekst. 

Du kan selvsagt legge til egendefinerte spørsmål, endre de eksisterende og fjerne spørsmål dere ikke trenger.

Datainnsamling

Du distribuerer undersøkelsen som du skulle ha gjort i en vanlig undersøkelse. Dette vil si at du oppretter den bakgrunnsinformasjonen du trenger for å kunne få resultatfremstillinger som dekker deres behov.

Rapportering 

I fanen Presentasjon ligger det en ferdig rapport som du kan ta utgangspunkt i.

Dersom du har gjort endringer i spørreskjema kan det være du må slette tomme spørsmål eller legge til egendefinerte spørsmål. 

Vi anbefaler at du eksporterer rapporten til PDF-format.

mal_7

Oppfølging av resultater

1. Undersøke og kartlegge

2. Analysere styrker og svakheter

3. Iverksette tiltak

4. Vurdere resultatet av arbeidet

Generell veiledning
vignetter_samlet_visual_data

Rapportering i SurveyXact

Vi anbefaler rapportering ved bruk av frekvensgrafer ned til og med 30 besvarelser. Øvrig rapportering av resultater presenteres som gjennomsnitt. Vi anbefaler frekvensgrafer fordi de gir indikasjoner på spredning og variasjoner i besvarelsene. Dette er særlig nyttig ved større grupper. På den andre siden anbefaler vi å benytte gjennomsnitt i rapportering for rapporter med færre en 30 besvarelser. Dette fordi man i mindre grupper ofte vil lete etter «den røde respondent» og dermed gå på kompromiss med konfidensialitet i besvarelsene. Dette kan skape mer støy enn konstruktivitet når man jobber med oppfølging av resultatene.

I tolkningen av resultatene kan det være spesielt interessant å se på «Vet ikke/ikke relevant»-andeler. Ha gjerne dette i mente underveis i rapporteringen.

Rapportpakke

Resultatoversikt
Resultatoversikten er særlig egnet til å få et godt overblikk over resultatene på tvers av organisasjonen. Det vil alltid være variasjoner i resultatene fra en slik undersøkelse, og enkelte miljøer vil kreve tettere oppfølging enn andre. Resultatoversikten gir en enkel og rask oversikt over alle resultater på tvers av alle organisatoriske nivå (med minimum fem besvarelser). I dokumentet kan man enkelt sortere og filtrere, og oversikten er visuelt støttet av fargekoding. Dette verktøyet er særlig nyttig i større organisasjoner og med diverse medarbeidergrupper. Resultatoversikten vil enkelt kunne hjelpe dere med å identifisere de velfungerende og mindre velfungerende miljøene, og hvilke deler av organisasjonen som krever ekstra oppmerksomhet i oppfølgingsarbeidet.

 

Strategisk innsiktsrapport
Den strategiske innsiktsrapport er en kommentert analyserapport på organisasjonens totalnivå, og som inneholder en rekke statistiske analyser, herunder driveranalyser og sammenligning mot ekstern benchmark. Rapporten identifiserer viktige funn i undersøkelsen og gir dypere innsikt i resultatene til ledelsen og andre sentrale ressurser.

Hva er styrkene i organisasjonen og hva er innsatsområdene? Hva kjennetegner velfungerende og mindre fungerende organisatoriske enheter? Er det forskjeller i resultatene, når vi differensierer på alder, ansiennitet eller rolle? Hvilke analyser som inngår i rapporten, vil være avhengig av funn og andre forhold dere vurderer som særlig sentralt eller viktig. Det knyttes vurderinger og kommentarer til alle analyser, og de viktigste funnene oppsummeres.

En strategisk innsiktsrapport vil dermed øke den totale nytteverdien av undersøkelsen, og gi ledelsen og sentrale ressurser mer strategisk og helhetlig innsikt og anbefalinger basert på tilpassede analyser.

 

Behov for bistand?
For mer informasjon om undersøkelsen og hvordan denne brukes i oppfølgingsarbeidet kan du kontakte Martin Rønning Lunde på mrun@ramboll.com eller telefon +47 975 63 084.

Har du spørsmål?