API: Integrer og automatiser dine undersøkelser

Automatiser utsendelser og dataflyt med API - få feedback i sanntid ved å integrere SurveyXact med deres andre systemer.

Det er flere fordeler med å integrere SurveyXact-undersøkelser med deres andre IT-systemer. Med API-integrasjon kan dere la systemene gjøre jobben, automatisere arbeidsflyten og sørge for innhenting av feedback i sanntid. 

Integrasjon og atomatisering betyr mindre manuelt arbeid og mer pålitelige data. Du unngår å måtte manuelt opprette nye respondenter og administrere utsendelser i dine løpende undersøkelser eller å selv overføre data inn og ut av SurveyXact. 

Ved å automatisere arbeidsflyten på denne måten, kan du i stedet bruke ressurser på å skape verdi for organisasjonen basert på den innsamlede kunnskapen.

Slik virker integrasjon og automatisering

Integrasjon og automatisering foregår med REST API. API står for 'Application Programming Interface'. REST beskriver det "språket" som Xacts API bruker.

Kort forklart er det en kodebit som muliggjør integrasjon mellom IT-systemer, slik at de automatisk kan utveksle informasjon basert på kriterier du selv velger. For eksempel kan en hendelse i lønnssystemet ditt sende et signal til Xact om at en ny medarbeider er blitt opprettet.

Deretter kan Xact selv sørge for at den nye medarbeideren mottar spørsmål om oppstarten i den nye jobben i en forhåndsdefinert periode. Når den nye medarbeideren har besvart spørsmålene, kan du til og med få svarene levert tilbake direkte til ditt eget system - uten at du trenger å gjøre noe.

Les hvordan Jyske Bank bruker SurveyXacts REST-API til at automatisere sine kundemålinger.

AdobeStock_322913944_digital_post_web

E-bok om automatiserte Survey-undersøkelser

Mange bedrifter gjennomfører undersøkelser med løpende datainnsamling. Bruksområdene er mange - alt fra hendelsesbasert feedback fra kunder, brukere eller medlemmer til exitundersøkelser blant medarbeidere eller kursevalueringer.

Felles nevner for løpende undersøklser er at det ofte er fordelaktig å automatisere datainnsamlingen ved hjelp av Xacts API-løsning.

Av denne grunn har vi satt sammen en e-bok om emnet, hvor vi gir tre konkrete eksempler på hvordan samspillet mellom Xact og bedriftens øvrige IT-systemer kan automatiseres og optimaliseres.

De tre eksemplene er:

  • Hendelsesbaserte kundeundersøkelser
  • Løpende ursvurderinger
  • Periodiske pulsundersøkelser
options_header_automation

Hent vår e-bok om automatiserte undersøkelser

Løpende undersøkelser

Løpende undersøkelser har flere fordeler...
  • Man måler på et tidspunkt hvor det gitte emne er ferskt i minnet hos respondenten.
  • Man blir i stand til at reagere kjapt og proaktivt på de aktuelle resultatene.
  • Man kan følge utviklingen i tilfredshet over en lengre tidsperiode.
... men også noen ulemper

Det kan være ressurskrevende å håndtere løpende undersøkelser manuelt. Det er snakk om uttrekk med respondentopplysninger fra eget IT-system, import av respondenter i SurveyXact, utsendelse av
invitasjoner og påminnelser osv.

Med en API-løsning i SurveyXact kan datainnsamlingen automatiseres slik at man effektivt kan oppnå fordelene ved kontinuerlige undersøkelser, uten å bruke for mange ressurser på det.

Og det fine med API-integrasjon er at data kan flyte inn og ut av SurveyXact.

interface_stakeholder_serviceline_stakeholder_SL_003

Fordeler med integrasjon og automatisering

Ved å automatisere undersøkelsene i SurveyXact oppnås det en
rekke fordeler.

  • Effektivt - En automatisert SurveyXact-undersøkelse kan spare dere for mange timers manuell jobb.
  • Feilfritt - Man unngår menneskelige feil som manuell håndtering av rutineoppgaver
    kan fremkalle.
  • Perfekt timing - Survey-invitasjoner kan sendes til respondentene på helt riktig tidspunkt.
  • Individuell oppfølging - Det er mulig å benytte en individuell tidsplan for hver enkelt respondent. Det
    er for eksempel mulig å utsende en vennlig påminnelse til hver respondent
    nøyaktig 5 dager etter at man har mottatt invitasjonsmailen.
  • Berikelse av ERP-systemet deres - Det er mulig å overføre utvalgt data fra SurveyXact til ERP-systemet deres. Det kan for eksempel være respondentens svar på et NPS-spørsmål som man kan koble sammen med andre relevante bakgrunnsopplysninger. Dermed kan den fremtidige kundedialogen ta utgangspunkt i oppdatert kunnskap om kunden.
  • Presentasjon av data i andre rapporteringsverktøyer - Det kan automatisk overføres data fra SurveyXact til andre rapporteringsverktøyer (for eksempel BI-systemet deres). Dermed kan respondentenes besvarelser presenteres sammen med relevant data fra bedriftens andre IT-systemer.

Har du spørsmål?

Du er naturligvis meget velkommen til å kontakte oss hvis du vil vite mer om API-mulighetene. Du kommer i dialog med oss her

options_header_project_consulting

Ulrik Risbøl Lange

Produktansvarlig SurveyXact

url@ramboll.com

Xact By Rambøll

 

 

portrait_circle_URL