Dårlige resultater i medarbeiderundersøkelsen eller lederevalueringen?

Slik kommer du videre fra de dårlige resultatene.

Fått nedslående resultater i medarbeiderundersøkelsen eller lederevalueringen? En aktiv innsats kan snu trenden.

Du er ikke alene.

Mange ledere har opplevd å havne i den nedre enden når resultatet av den interne medarbeiderundersøkelsen lanseres. Og enda flere har opplevd at tallene synker fra år til år.

Som leder bør man planlegge en strategisk intern kommunikasjon som kan bidra til en aktiv innsats for å forbedre resultatene, og skape en bedre arbeidsplass for både seg selv og sine ansatte. Dette vil føre til et positivt utbytte ved neste gjennomføring.

Mange opplever utilfredsstillende resultater

Mange ledere opplever i løpet av arbeidslivet å motta resultater i lederevalueringer og medarbeiderundersøkelser knyttet til deres lederstil som havner i den nedre enden, eller som ikke oppfyller deres egne subjektive mål.

– Hvis det er 100 ledere i en organisasjon, er det som regel betydelig mer enn halvparten som føler at de kan eller bør forbedre resultatene, sier Flemming Lorenz, Business Manager i Rambøll Management Consulting, og fortsetter:

– Det finnes ledere som virkelig sliter med resultatene, og hvor medarbeiderne oppfatter ledelsesstilen som dårlig. Men det finnes også ledere som opplever det som et stort problem at resultatene går litt tilbake, selv om de fortsatt ligger i den øvre enden sammenlignet med gjennomsnittet, og medarbeiderne fortsatt oppfatter dem som anerkjennende i sin lederstil.

vignetter_samlet_data_report

God mulighet for forbedringer

Heldigvis er det gode utsikter for fremtiden hvis man tar svarene fra medarbeiderundersøkelsen til seg og bruker dem konstruktivt. De som følger opp undersøkelsene sine, opplever rett og slett størst fremgang og forbedring.

– Vi har data som viser at hvis man ikke jobber med resultatene, forsvinner medarbeidernes opplevelse av god ledelse raskt. Hvis man derimot skårer dårlig i medarbeidernes øyne, kan en aktiv innsats virkelig gjøre en forskjell. Derfor er det viktig å følge opp resultatene fra undersøkelsen. Det verste man kan gjøre, er å tenke at dårlige resultater løser seg selv. Det gjør de ikke, sier Flemming Lorenz.

DSC08402

Dialog med medarbeiderne

Selv om det kan være fristende å unngå en direkte samtale med medarbeiderne om de mindre behagelige tilbakemeldingene i en undersøkelse, er det en god idé å gå inn i en dialog med dem om hvordan resultatene skal tolkes, og dermed ha en dialogbasert ledelse. En dialogbasert ledelsesstil blir ofte vurdert som en god ledelsesstil.

Vi anbefaler at man som utgangspunkt holder et dialogmøte etter gjennomførte undersøkelser – uansett hvilken type undersøkelse det er, forteller Flemming Lorenz. En slik dialogbasert kommunikasjon oppfordrer og inviterer medarbeiderne til å dele sine meninger.

Eksempel på program for dialogmøte

  1. Velkomst og introduksjon (10 minutter)
  2. Gjennomgang av rapporten og resultatene – still nysgjerrige spørsmål til medarbeiderne (45 minutter)
  3. Kort pause (5 minutter)
  4. Din opplevelse av rapportens innhold (10 minutter)
  5. Dialog om mulige innsatsområder (30 minutter)
  6. Beslutning om 2-3 innsatsområder og formulering av handlingsplan (15 minutter)
  7. Avrunding, hva skjer videre og takk for i dag (5 minutter)


En av utfordringene med å holde et dialogmøte er at man som leder har mange ulike roller, ettersom lederens ansvar strekker seg over flere områder. Man må både være den som styrer samtalen, den som oppsummerer hva man har blitt enige om, og noen ganger må man også være den som tar imot tilbakemeldinger som kan være vanskelige eller ubehagelige.

vignetter_samlet_shared_goals

Få støtte fra andre

Det største faremomentet er hvis man tror man kan klare alt selv. Jeg vil anbefale at man allierer seg med en nøytral person internt i organisasjonen, eller eventuelt eksternt. Det krever selvfølgelig litt mot som leder å rekke ut hånden til for eksempel en HR-konsulent, men forhåpentligvis kan mange HR-konsulenter også se på resultatene og ta kontakt med de lederne som trenger det, og spørre om de kan hjelpe, forklarer Flemming Lorenz. Dette er et godt tverrfaglig samarbeid.

Ledere kan ha stor nytte av å snakke med en arbeidsmiljørepresentant, en lederkollega eller en representant fra HR om hvordan man kan håndtere prosessen. De kan gi støtte – både før, under og etter dialogsamtalen med medarbeiderne.

I tillegg til å være en støtte, kan HR-konsulenten eller arbeidsmiljørepresentanten også gi inspirasjon til hvordan man kan strukturere dialogmøtet og hva man bør være oppmerksom på. Det er fullt mulig å gjennomføre et dialogmøte alene som leder. Hvis man har forberedt seg godt sammen med en nøytral person, så det er ikke alltid nødvendig å ha dem med på selve møtet. Det finnes mange måter å gjøre det på, men det er i alle fall et skritt på veien, sier Flemming Lorenz. Med dette tverrfaglige samarbeidet blir man godt rustet til å ha en god dialogsamtale.

Vis interesse og vær konstruktiv

Under dialogmøtet er det viktig å se medarbeidernes frustrasjoner fra et helikopterperspektiv og være konstruktiv i forhold til de vurderingene som er gitt. Fokuset bør være på god kommunikasjon og samarbeid i profesjonelle relasjoner. Det er også viktig å være nysgjerrig og stille spørsmål som kan utdype medarbeidernes svar.

Det er viktig å forstå at det ikke er en personlig kritikk av lederen, men at det handler om de roller man har i forhold til hverandre, der man skal lykkes i en organisasjon. Dette er noe man må forholde seg til. Det er lederens oppgave å ta til seg tilbakemeldingene på en konstruktiv måte og finne ut hvorfor en medarbeider føler den frustrasjonen, forklarer Flemming Lorenz, og fortsetter:

Hvis ledere reagerer veldig lite konstruktivt, vil det hindre medarbeiderne fra å gi tilbakemeldinger senere. Så hvis man kritiserer medarbeiderne fordi man har fått en dårlig ledelsesevaluering, reduseres sannsynligheten for at medarbeiderne har lyst til å delta i en evaluering neste gang. Det kan føre til dårlig trivsel på arbeidsplassen. Derfor er det så viktig at lederen følger opp resultatene via et dialogmøte og er nysgjerrig, åpen og konstruktiv. Selv om det kan gjøre vondt å få mye kritikk, må lederen huske sin rolle.

vignetter_samlet_questions

Vil du vite mer?

Kontakt oss for en uforpliktende samtale om hvordan du kan komme videre med resultatene fra din HR-undersøkelse.

Den gode oppfølgningen

Den gode oppfølging er en lengre prosess. Verdien av en medarbeiderundersøkelse eller lederevaluering ligger ikke i selve undersøkelsen, men i de handlingene som blir iverksatt etterpå. Det er oppfølgingen som skaper resultatene – ikke undersøkelsen i seg selv.

Her er fire skritt på vei mot god oppfølging:

  1. Forberedelse av dialogmøte
  2. Selve dialogmøtet
  3. Utarbeidelse av handlingsplan
  4. Oppretthold fokus på langsiktig utvikling
vignetter_samlet_completed

Søren Wæhrens

Produkteier PeopleXact

Xact By Rambøll

SWAE@ramboll.com 

LinkedIn

 

 

portrait_circle_SWAE