Når du støter på spørsmålet ”Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale oss til andre?” er det en virksomhet som gjerne vil vite sin NPS. Metoden bak NPS er både enkelt å ta i bruk, analysere og handle ut fra. NPS kan forutsi hva kundene vil i fremtiden.
Sammenlignet med den klassiske kundetilfredshetsscoren, hvor du ber kunden om å vurdere hans eller hennes opplevelse av fortiden med virksomheten, ber du i en NPS kunden de ville brukt virksomheten igjen. Forskjellen mellom lojalitet og tilfredshet er at tilfredshet er noe som har vært, mens lojalitet handler om kundenes forventede fremtidige adferd.
Kunden får med NPS muligheten til å svare på en skala fra 0 (I svært liten grad) til 10 (I svært stor grad). Hvis kunden svarer 9-10 er kunden en meget lojal kunde, også kalt en promotør. 7-8 betraktes som en passivt tilfreds kunde, da kunden ikke har et særlig sterkt bånd til dere og derfor ikke uoppfordret vil anbefale dere til andre. Hvis kunden svarer 0-6 betraktes kunden som illojal og kaldes derfor for en kritiker. NPS-scoren finner man ved å trekke fra prosentandelen som er kritiker (0-6) fra andelen som er promotører (9-10). Du kan se et eksempel nedenfor: