7 råd til ledelsen før neste medarbeiderundersøkelse

Tips fra våre HR-eksperter som sikrer bedre medarbeiderundersøkelser.

Medarbeiderundersøkelser måler trivselen blant ansatte, men...

…hvis undersøkelsens rammer ikke er klare, eller hvis den gjennomføres uten konkrete mål, ender resultatene dessverre ofte med å være ubrukelige.

Derfor har vi samlet Rambølls mest erfarne HR-eksperter og organisasjonspsykologer og bedt dem om å dele sine 7 beste råd for medarbeiderundersøkelser som gir bedre resultater og konkrete tiltak å jobbe videre med etterpå.

1. Medarbeiderundersøkelsen er et strategisk verktøy — dra nytte av dette

Medarbeiderundersøkelser gir ikke automatisk god trivsel på arbeidsplassen eller en bedre bunnlinje. Uten tydelig rapportering og meningsfulle tiltak i praksis, basert på den kunnskapen medarbeiderundersøkelsen har samlet inn, kommer dere ingen vei.

”Hvis dere gjør dere klare fra start hva formålet med undersøkelsen er, og bruker den riktig, viser både våre egne og internasjonale erfaringer at det er en tydelig sammenheng mellom det man måler i en undersøkelse og organisasjonens resultater."

Carsten Sørensen

Executive Director, Rambøll Management Consulting


2. Gjør det klart hva medarbeiderundersøkelsen undersøker

Altfor mange organisasjoner er usikre på hva de faktisk undersøker.

For hva er egentlig trivsel og engasjement på arbeidsplassen? Hvis formålet med undersøkelsen ikke er gjennomtenkt, og hvis dere ikke stiller de riktige spørsmålene i medarbeiderundersøkelsen, vil dere ikke få de riktige svarene.

Ofte er det slik at rundt 80 % av svarene i medarbeiderundersøkelsen er overveiende positive, og da tenker ledelsen at det ikke er behov for å gjøre mer. Men det betyr fortsatt at det er 20 % som trenger en innsats.

I verste fall skaper dette konflikter på arbeidsplassen, der ansatte blir frustrerte og lei av alle undersøkelsene og spørsmålene, når de likevel ikke ser noen endringer i organisasjonen.

Derfor er det viktig at dere spør dere selv: "Hva vil vi bruke denne innsikten til, og hvordan kan den styrke hele organisasjonen?" utdyper Carsten Sørensen.

Husk dog at medarbeiderundersøkelsen er et verktøy, og formålet er å forbedre status quo.

vignetter_samlet_questions

3. Sett medarbeiderundersøkelsen i en relevant kontekst

Mye går tapt hvis undersøkelsene ikke settes i en sammenheng. I første omgang handler det mindre om hva du spør om, og mer om hvorfor du spør.

Derfor er det viktig at toppledelsen, men også ledelsen lokalt, er involvert — det er jo de som skal bruke resultatene, og de som kjenner de organisatoriske utfordringene organisasjonen står overfor akkurat nå.

Carsten Sørensen legger til: "Tidligere var turnover og motivasjon i fokus, og derfor var trivsel og arbeidslyst det viktigste. Slik er det ikke nødvendigvis i dag."

4. Fremhev det unike fremfor det gjennomsnittlige

Det ligger dypt i oss mennesker å lete etter feil og deretter forsøke å fikse dem.

"Men hvis man som organisasjon bruker en undersøkelse kun for å rette opp lavt engasjement og dårlig trivsel på arbeidsplassen, skaper man kun en gjennomsnittsorganisasjon" sier Flemming Lorenz, Business Manager i Rambøll og ledende HR-ekspert.

Er målet å motivere medarbeidere og fremme engasjement og arbeidsglede, er det begrenset hvor langt man kommer med kun å fikse feil.

"Å skape bedre trivsel på arbeidsplassen bør ikke bare handle om hvordan vi fjerner en lav score, men i større grad om hvordan vi utnytter de styrkene som en høy score er et uttrykk for," lyder rådet fra Flemming Lorenz.

Han følger opp med enda et råd.

"Det er ikke snakk om positivitetspåbud, hvor vi ikke kan snakke om problemer og i stedet skal kalle dem 'organisatoriske utfordringer'. Men vi anbefaler klart at det skapes en balanse, slik at det også er fokus på de områdene i organisasjonen hvor det allerede finnes et godt psykisk arbeidsmiljø."

DSC09212

Vil du snakke med en av våre HR-konsulenter?

5. Drop ensidig fokus på eksterne benchmarks og fokuser på intern kommunikasjon og læring

Økonomiske nøkkeltall er enkle å sammenligne på tvers av organisasjoner. Men medarbeidere og ledere er ikke noe absolutt.

Svarene på medarbeiderundersøkelser reflekterer den virkeligheten de er gitt i, og den kan ikke alltid sammenlignes med virkeligheten i en konkurrerende organisasjon.

Eksterne benchmarks har selvfølgelig sin plass og kan gi anledning til nyttig refleksjon og selvransakelse. Men de bør ikke prioriteres på lavere, organisatoriske nivåer.

"Det er langt mer interessant å se hvem i organisasjonen som gjør det bra, og så lære av det," sier Flemming Lorenz.

vignetter_samlet_shared_goals

6. De tilfredse medarbeiderne er "problemet"

Typisk blir under 10 prosent av medarbeiderne kategorisert som "misfornøyde medarbeidere" i en undersøkelse, og organisasjoner bruker ofte for mye energi på dem.

En god leder skaper glade medarbeidere, men man kan aldri oppnå at samtlige ender i kategorien "tilfredse medarbeidere".

Her er det ofte mer nyttig å bruke energi på å flytte de 50–60 prosentene som synes at "denne arbeidsplassen er egentlig helt grei."

"Den verdifulle endringen for organisasjonen og personlig effektivitet blant medarbeidere skjer ofte ved å gjøre de tilfredse medarbeiderne til svært tilfredse medarbeidere," sier Carsten Sørensen.

"Det er her organisasjonen virkelig vil oppleve en effekt i forhold til medarbeidernes atferd."

7. Medarbeiderundersøkelsen dør uten god og handlingsorientert oppfølging

Det krever ressurser og vilje å gjøre en god oppfølging på en medarbeiderundersøkelse, og det må ledelsen være innstilt på.

Organisasjonen må vite hva man vil bruke resultatene til — enten det er å unngå stress på arbeidsplassen, mobbing eller å skape bedre kommunikasjon på arbeidsplassen og/eller på tvers av avdelinger.

Ofte er holdningen at man ikke trenger å gjøre noe med de gode resultatene, og at man ikke kan gjøre noe med de dårlige.

"Men de gode resultatene kan brukes til å lære på tvers av organisasjonen, og de dårlige kan være en anledning til å endre uhensiktsmessige vaner," sier Flemming Lorenz. "Det krever at alle i organisasjonen forplikter seg til en handlingsplan her og nå. Hver enkelt medarbeider må vite og holde seg for øye hva deres oppgave i endringsprosessen er."

DSC08990

Søren Wæhrens

Produktchef, PeopleXact

Xact By Rambøll

SWAE@ramboll.com 

LinkedIn

 

portrait_circle_SWAE