Lag din første spørreundersøkelse med disse fem trinnene
Skal du gjennomføre din første survey?
Her er 5 trinn for å lage en god spørreundersøkelse.
Å miste medarbeidere er kostbart og et betydelig tap for organisasjonen. Men å ta farvel på en ordentlig måte er ikke bare god stil – det er en avgjørende del av driften.
Offboarding-undersøkelser gir dere ærlige tilbakemeldinger og signaliserer at man verdsetter medarbeiderne. Det styrker arbeidsgiverprofilen, tiltrekker talenter og bevarer verdifull kunnskap.
Xact by Rambøll brukes av +1.200 virksomheter i Skandinavia og Tyskland
Offboarding-undersøkelser er et verktøy for å forstå hvorfor medarbeidere slutter. De kan styrke bedriftskulturen og, ikke minst, forebygge talentflukt.
Når medarbeidere skal slutte, har de lite å tape. Det betyr at HR og ledere får ærlige tilbakemeldinger som kan brukes som grunnlag for endring.
Offboarding-undersøkelser får frem medarbeidernes uforbeholdne meninger om arbeidsplassen. Dette er verdifull kunnskap man kan bruke til å forbedre arbeidsmiljøet.
Hvorfor skal du bruke energi på offboarding? I tillegg til at det er naturlig å sende medarbeidere av gårde på en god måte, har det også flere fordeler for deg som virksomhet.
Offboarding-undersøkelser er til nytte for både medarbeider og business.
Si farvel på en god måte, slik at din tidligere medarbeider vil omtale organisasjonen som et bra sted å jobbe.
Tilbakemeldinger fra undersøkelser gir innsikt i områder hvor man kan gjøre en ekstra innsats for å forbedre arbeidsmiljøet.
Med en god offboardingprosess kan du sikre verdifull kunnskap som medarbeideren har opparbeidet seg i løpet av ansettelsesperioden.
Når man vet hvorfor medarbeidere slutter, kan man gjøre noe med det og redusere antall oppsigelser.
Anonymiserte spørreskjemaer gir medarbeidere frie tøyler til å si sin ærlige mening om arbeidsplassen.
En god avskjed sikrer at dere bevarer en god relasjon, slik at medarbeideren alltid har muligheten til å komme tilbake.
Offboarding-undersøkelser – den ufiltrerte sannheten om arbeidsplassen:
Gi medarbeidere en god avskjed – og forebygg at de går til konkurrerende organisasjoner. Offboarding-undersøkelser gir dere:
Medarbeideres ærlighet er avgjørende for at dere faktisk kan bruke tilbakemeldingene til å skape en bedre arbeidsplass. Derfor er anonymitet høyt prioritet i systemet vårt.
Man får ikke anonymitet i en sluttsamtale. Samtalen er bra for å anerkjenne og verdsette medarbeiderens innsats, mens undersøkelser gir rom for den oppriktige sannheten rundt oppsigelsen – på grunn av anonymiteten.
Det er mange praktiske ting å ta seg av når en medarbeider slutter. Samtidig er det mye kunnskap å hente som kan danne grunnlag for færre oppsigelser i fremtiden.
Skal vi hjelpe deg med å forebygge talentflukt?
La oss følge deg gjennom offboarding-prosessen og samle inn ærlige tilbakemeldinger og verdifull kunnskap, slik at du kan konsentrere deg om å sende dine medarbeidere vel av gårde.
Få hjelp til å finne årsaken til oppsigelser.
Finn ut hvorfor medarbeidere slutter og reduser gjennomtrekk.
Book en demo og la oss vise deg hvordan offboarding-undersøkelser kan implementeres i din organisasjon.
Offboarding-undersøkelser er viktige fordi de hjelper dere å forstå hvorfor medarbeidere sier opp. Samtidig gir de innsikt i områder som avtroppende medarbeidere mener kan forbedres. Hvis man følger opp disse områdene, kan medarbeidertilfredsheten økes på arbeidsplassen.
Det gir også muligheten til å vise at dere, til tross for oppsigelsen, fortsatt setter pris på relasjonen og innsatsen medarbeideren har lagt ned i virksomheten. Hvis man bevarer en god relasjon, kan det føre til fremtidig samarbeid og anbefalinger – noe begge parter kan ha nytte av.
En offboarding-undersøkelse gjennomføres ofte som en digital spørreundersøkelse like rundt medarbeidernes siste arbeidsdag. Her får medarbeideren muligheten til å være helt ærlig, da undersøkelsen er anonym.
Undersøkelsen kan gjennomføres i vårt system, hvor dere blant annet kan sammenligne onboarding og offboarding.
Spørsmålene i en offboarding-undersøkelse bør fokusere på årsakene til at medarbeideren slutter, hvordan medarbeideren hadde det i jobben – med tanke på arbeidsforhold, kolleger, ledelse, utviklingsmuligheter – og hvordan medarbeiderens jobbmessige fremtid ser ut.
Vil du ha alle relevante spørsmål?
Skal du gjennomføre din første survey?
Her er 5 trinn for å lage en god spørreundersøkelse.
Når er riktig tidspunkt? Timingen for en medarbeiderundersøkelse påvirker både svarprosenten og kvaliteten på innsikten du får.
Les mer
Hvor ofte bør du spørre medarbeiderne - og hva bør du spørre om?