Onboarding & offboarding: Hvorfor sier medarbeidere opp?

Bruk onboarding- og offboardingundersøkelser som en strategisk tilnærming til å beholde medarbeidere.

En god start på en ny jobb er avgjørende for å bygge en sterk kultur, der ansatte og ledere praktiserer selskapets verdier i det daglige.

I mange tilfeller er det bedriftskulturen som avgjør om ansatte trives. En god onboarding er både et første skritt og et av de viktigste skrittene mot en god bedriftskultur og lavere omsettning av medarbeidere.

Derfor er det lurt å gjennomføre en systematisk evaluering av hvordan onboardingfasen forløper og hvordan nye medarbeidere oppfatter sin rolle i organisasjonen.

Nyansatte bringer mange forventninger med seg inn i sin nye jobb, og disse forventningene er ofte dypt forankret i deres beslutning om å takke ja til stillingen.


Spørsmålet er om dere som selskap klarer å imøtekomme forventningene. Er forventningene i det hele tatt realistiske, eller har du over- eller undersolgt stillingen under rekrutteringsprosessen?

Systematisk innsikt i onboardingsforløp

Turnover er ofte kostbart og kan variere fra 50 % til hele 200 % av den årlige løn, avhengig av kompleksiteten i arbeidet som utføres (Phillips, "Managing Employee Retention," 2003).

Unngå derfor å miste dine mest verdifulle medarbeidere fra selskapet. Bruk resultatene fra dine onboarding- og offboardingundersøkelser til å styrke organisasjonen din og sikre at medarbeidere som velger å si opp, forblir positive ambassadører utenfor selskapet.

En systematisk innsikt i onboardingprosessen gir deg mulighet til å identifisere utfordringer tidlig og foreta justeringer før det er for sent.

Slik sikrer du at nye medarbeidere trives og utvikler seg til sterke ambassadører for selskapet, og at de velger å utvikle seg videre innenfor organisasjonen.

Nye medarbeideres friske perspektiv gir dem ofte mulighet til å oppdage aspekter ved selskapet som de av dere med flere års erfaring kanskje tar for gitt og ikke legger merke til.

Sørg for at onboarding foregår på et kvalifisert faglig nivå, og at dere utnytter alt det potensialet som følger med det.

vignetter_samlet_Onboarding_and_exit_002

Forsøm ikke offboarding.

På samme måte som erfaringene fra nyansatte gir verdifull innsikt i den videre utviklingen av selskapet, har gruppen av medarbeidere som forlater organisasjonen også mye å dele.

En offboardingundersøkelse dykker ned i de motivasjonsfaktorene som ligger bak når en medarbeider bestemmer seg for å forlate selskapet.

Er det på grunn av bedre muligheter hos konkurrenter, eller dårlige forhold hos dere?

Svaret er ofte komplisert og består av mange forskjellige faktorer—både personlige og profesjonelle.

Her ligger verdien av offboardingundersøkelsen.

Jo bedre dere forstår årsakene bak oppsigelsene, jo bedre innsikt har dere i den overordnede fellesskulturen på arbeidsplassen, og jo flere verktøy har dere til å forbedre forholdene, imøtekomme relevante ønsker og forebygge konflikter.

NO_articles_courses_005

Både digitale og fysiske onboardingsamtaler har sin plass

Våre offboardingundersøkelser er anonymiserte. Det er ofte en stor utfordring å gi ærlig, direkte tilbakemelding under én-til-én offboardingsamtaler med leder eller HR-avdeling.

Med en anonymisert offboardingundersøkelse er det lettere for alle involverte å være åpne.

I tillegg samles svarene over en spesifisert tidsramme og i relasjon til hvordan medarbeidere er tilknyttet organisasjonen.

Dette letter identifikasjonen av felles tendenser og muliggjør bruk av informasjonen til å implementere forbedringer på relevant nivå. Det gjør det også mulig å peke ut faktorer som skiller opplevelsene til medarbeidere som sier opp, fra dem som velger å bli.

Slike nyanser går ofte tapt når de oppsummeres etter intervjuer.

Det betyr ikke at den personlige exit-samtalen ikke har noe formål, da det ofte er en god måte å avslutte ansettelsesforholdet på en respektfull måte.

Men den anonyme, digitale offboardingundersøkelsen gir innsikt og avslører mønstre over tid og på tvers av organisasjonen, som du ikke får på andre måter, da det er mulig å identifisere hva som skiller opplevelsene til medarbeidere som forlater, fra dem som blir.

vignetter_samlet_Onboarding_and_exit_001

Flemming Lorenz

Avdelingsleder og HR-ekspert

Xact By Rambøll

fel@ramboll.com

 

portrait_circle_FEL