360-graders feedback: Lille speil på veggen der...

Markedet er i stadig utvikling med ny teknologi, nye konkurrenter, endrede kompetansekrav og skiftende forventninger blant medarbeiderne. For å henge med er det et løpende behov for et sterkt fokus på lederutvikling.

Hvis du tror at lederne dine er ferdig opplært, er du ferdig – uavhengig av hvilken bransje virksomheten din opererer i. 

Dagens ledere forventer at organisasjonen tar aktiv del i utviklingen av lederrollen deres. 

«Hvordan kan jeg bli den beste versjonen av meg selv», høres kanskje litt ut som en klisjé, men de av oss som jobber tett sammen med ledere, ser at denne holdningen er utbredt blant dagens nye ledere. 

For å innfri disse forventningene og utnytte det store potensialet i en proaktiv tilnærming til lederutvikling, er effektive og kvalifiserte utviklingsprosesser en nødvendighet. 

articles_360_feedback_001

Organisasjonen skal skape et miljø hvor utvikling av ledere og medarbeidere er naturlig integrert i kjerneoppgavene. For lederutvikling skjer ikke lenger først og fremst under halvårlige intensive økter på konferansehoteller – det skjer hele tiden. 

 

Strukturert 360-graders lederevaluering

Utvikling av ledere er derfor ikke bare deres eget ansvar. 

Hvis feedbacksprosessen skal gi ønsket virkning, er det viktig at den struktureres innenfor en konstruktiv ramme. Resultater skal gjennomgås med hver enkelt leder og omsettes til handlingsorienterte mål med tilsvarende støtte og tilrettelegging. 

En strukturert 360-graders lederevaluering hjelper lederen med å få feedback fra forskjellige sider uten å la enkeltstående meninger dominere bildet (noe som ofte kan skje i en organisasjon). 

vignetter_samlet_PULS_001

Alles stemmer hørt

Det er ikke uvanlig at ledere blir overrasket over feedback når alles stemmer tillegges lik vekt i vurderingen. 

Metoden sikrer at alle evidensbaserte aspekter ved effektiv ledelse dekkes i oppsummeringen, i motsetning til bare det de som er rundt lederen har fokusert på i en gitt tidsramme. 

Et av hovedmålene med en 360-graders feedbackprosess er å forbedre forståelsen av hvordan du fremstår for andre. Den innsikten gir deg mulighet til å ta bevisste valg om hvordan du ønsker å handle i fremtiden, basert på resultatene du har som mål å oppnå. 

Arnt Olaf Storeng

Fagekspert HR
 
 
Xact By Rambøll

 

 

 

portrait_circle_ARNT