Ingen er like. Medarbeidere kan oppleve og vurdere en og samme situasjon forskjellig, og derfor svare ulikt på samme spørsmål.
Kanskje Anastasia elsker kantinens veganske retter, mens Marianne overhodet ikke kan fordra dem fordi hun synes de bruker for mye hummus.
Som mennesker har vi ulike preferanser og karakteristikker. Det som er positivt for noen, er ikke nødvendigvis positivt for andre.
Av samme grunn, når du vurderer resultatet på et område, er det stor forskjell på om medarbeiderne generelt er enige i vurderingen - eller om de vurderer det veldig forskjellig.
Variasjon og generelle svingninger er derfor helt naturlig.
Men hvis det er stor variasjon, er det ikke nødvendigvis hensiktsmessig å implementere samme tiltak for hele avdelingen. Det vil si, hvis du ikke gjør endringer i kantinens veganske retter, vil Marianne fortsatt være misfornøyd; hvis du derimot endrer rettene, risikerer du at Anastasia blir misfornøyd.
Ingen av tiltakene er ideelle.
I stedet er det ofte bedre å følge opp situasjonen med den enkelte medarbeider.