Xact by Rambølls pulsundersøkelser er korte, hyppige undersøkelser.
De er utformet for å kartlegge medarbeiderengasjement og andre strategiske aspekter regelmessig, både på tvers av hele organisasjonen og i enkeltstående avdelinger.
Andreas Barfoed-Høj
Organisasjonspsykolog og fagekspert HR
Xact by Rambølls pulsundersøkelser er korte, hyppige undersøkelser.
De er utformet for å kartlegge medarbeiderengasjement og andre strategiske aspekter regelmessig, både på tvers av hele organisasjonen og i enkeltstående avdelinger.
Formålet med pulsundersøkelser er å gjøre medarbeiderengasjement om fra å være et årlig tiltak til å bli en kontinuerlig, proaktiv praksis.
Pulsundersøkelsene gir ledere og organisasjoner muligheten til kontinuerlig å spore engasjementsnivåer og reagere raskt på nye utfordringer. Ved å ta tak i medarbeidernes bekymringer raskt, kan potensiell uenighet effektivt reduseres, noe som fremmer et blomstrende og produktivt arbeidsmiljø.
Når medarbeidere føler seg engasjerte, identifiserer de seg med organisasjonen og organisasjonens verdier, og tar ansvar for å bidra til at den oppnår suksess.
Pulsundersøkelser skaper et kontinuerlig fokus på medarbeiderengasjement.
Hyppige pulsundersøkelser oppmuntrer ledere til å forplikte seg til initiativer og handlingsplaner gjennom året. På samme måte kan ledere kartlegge fremdriften i initiativene og justere strategiene sine ved behov.
Pulsundersøkelser er også effektive verktøy under organisatoriske endringer.
Endringer kan påvirke arbeidsmiljøet, og medarbeidere opplever endringer forskjellig. I perioder med forandring er det viktig å kartlegge og diskutere engasjement oftere – også etter at endringene er implementert.
Ikke minst viser regelmessige pulsundersøkelser at organisasjonen verdsetter medarbeidernes feedback, og er interessert i deres trivsel og engasjement.
For å få mest mulig ut av pulsundersøkelsene må hyppigheten og innholdet tilpasses den eksisterende organisasjonskulturen, feedbackpraksisen og andre typer medarbeiderundersøkelser.
Unngå å kartlegge oftere enn at du rekker å handle basert på resultatene.
Sist, men ikke minst, er det ikke nødvendigvis hvor ofte undersøkelsene gjennomføres som gjør medarbeiderne leie av dem: det er manglende oppfølging av resultatene.
Sørg derfor for at det er tilstrekkelig tid mellom undersøkelsene, slik at ledere og medarbeidere kan behandle og gjøre noe med den nye innsikten.