Quiet quitting | Et stille opprør mot arbeidslivet

Fenomenet quiet quitting, den stille oppsigelsen, har virkelig fått fotfeste på arbeidsmarkedet. Her viser ansatte lavt engasjement på arbeidsplassen. Men hvorfor skjer dette, og hvordan kan vi forebygge de utfordringene det kan skape for arbeidskulturen?

Den mentale utloggingen fra arbeidsplassen

Tenk deg dette scenariet: Du står opp til en våt og regnfull tirsdag. Uken har knapt startet, og du ser allerede frem til helgen. Med tunge bein trår du rundt i pedalene på sykkelen i sterk motvind. Du kommer frem til jobben, går inn døren og sier lavt hei til kollegaene.

Lar din tunge kropp synke ned i kontorstolen.

Dagen går sin gang med de oppgavene som er en del av jobbens beskrivelse. Du skynder deg ikke. Gjør ikke noe ekstra. Engasjerer deg ikke i verken oppgaver eller kollegiale samtaler. Du gjør bare akkurat det arbeidet som faller innenfor ditt ansvarsområde - men ikke mer enn det.

Det er den stille oppsigelsen. Det er quiet quitting.

Tegn på quiet quitting

Quiet quitting er altså et opprør mot prestasjonskulturen. Et stille og ikke særlig oppsiktsvekkende opprør mot den arbeidskulturen som er preget av å måtte yte en ekstra innsats hele tiden. Et opprør mot å hylle ekstraordinære prestasjoner, som man ikke blir anerkjent for.

Typiske tegn på quiet quitting er at medarbeideren tar avstand fra denne tilnærmingen ved gradvis å engasjere seg mindre og mindre i arbeidet og ikke gjøre mer enn de strengt nødvendige arbeidsoppgavene. Produktiviteten synker, og medarbeideren har ikke lenger interesse i å utvikle seg karrieremessig.

Det er ikke snakk om en formell oppsigelse med quiet quitting, men snarere en nesten usynlig beslutning om å ikke gjøre noe ekstra. Ingen lange arbeidsdager, unødvendige møter eller oppgaver som går utover ens eget ansvarsområde. Ingen engasjement.

Hva er quiet quitting?

Medarbeideren tar et aktivt valg om ikke å gjøre mer enn det som er strengt nødvendig på arbeidsplassen. Engasjementet synker drastisk, både i forhold til kollegaene og i selve arbeidet.

Fenoment handler ikke om å si opp, men er nærmere en mental utlogging.

Hvordan høres dette ut?

Det kan kanskje høres demotiverende ut å jobbe sammen med denne typen medarbeider. Men ifølge Gallups ”State of the Global Workplace: 2024 Report” er det ikke mindre enn 72 % av den europeiske arbeidsstyrken som viser lavt medarbeiderengasjement.

Før vi dykker ned i hvordan vi kan håndtere og forebygge quiet quitting, må vi først forstå de underliggende årsakene og konsekvensene av fenomenet.

interface_stakeholder_serviceline_stakeholder_SL_002

Kritiske øyne på prestasjonskulturen

Årsakene til quiet quitting er ikke ensartede, men de fleste stammer fra en usunn arbeidskultur, hvor det for eksempel kan være mangel på anerkjennelse, lav grad av innflytelse, dårlig ledelse, lav jobbtrygghet, høy personaleomsetning, stress eller en work-life balance som ikke gir plass til livet utenom arbeidet.

Kanskje var det områder man tidligere lukket øynene for, men arbeidstakere har begynt å se på arbeidslivet sitt med mer kritiske øyne. Og de forventer mer enn før.

Tanker om hva som er viktig i livet fyller mer og mer. Hvordan henger arbeidet sammen med egne interesser og prioriteringer? Hvor mye fyller arbeidet i hverdagen?

De kritiske øynene legger press på prestasjonskulturen.

vignetter_samlet_succes_factors

Selv om årsakene til quiet quitting ikke er de samme for alle ansatte, er det likevel én fellesnevner: Det er ikke selve arbeidet som gjør folk ulykkelige – det er arbeidsplassen.

Hva skyldes quiet quitting?

article_quiet_quitting_pages

 

  • Mangel på anerkjennelse fra sjefen
  • Føler seg ikke verdsatt av arbeidsplassen
  • Manglende tilhørighet
  • Ufleksible arbeidstider
  • Ingen tegn på forfremmelse
  • For stor arbeidsbyrde
  • Mangel på engasjement
  • Dårlig work-life balance

Konsekvensene ved lavt medarbeiderengasjement

Kan du føle det?

Du kommer inn i et rom og føler med en gang at det er et eller annet som gjør luften ekstra tett og tung. Det er nesten vanskelig å puste.

Du vil sannsynligvis raskt merke hvis det er dårlig stemning i rommet. På samme måte kan det manglende engasjementet fra en quiet quitter legge seg som et tungt teppe over kollegaene.

Teamånden daler når en ansatt melder seg mer eller mindre ut, og i kjølvannet av det synker produktiviteten. Dette påvirker flere nivåer i organisasjonen.

Det er demotiverende for både ledelsen, kollegaene og de som er quiet quitters.

Langt de fleste vil på lang sikt ikke kunne trives i en jobb de verken engasjerer seg i eller kan se noen mening med. Og tendensen med denne stille, individuelle oppsigelsen gjør det vanskelig å snakke om, fordi ingen tar opp utfordringene.

Derfor kan det være en fordel å forebygge stille oppsigelser på forhånd. På lang sikt vil det kreve mye mindre innsats å forebygge enn å håndtere konsekvensene når de først har oppstått.

vignetter_samlet_Onboarding_and_exit_002

Kjenner du dine medarbeidere?

Første skritt mot quiet quitting er å lytte til medarbeiderne. De vet hva som rører seg i organisasjonen og kan gi dere svar på hvilke områder som trenger en kjærlig ettersyn.

Møte utfordringer i tide

Hvordan kan forebygging av quiet quitting se ut?

Et godt sted å starte for å forebygge fenomenet er å se innover i organisasjonen.

Snakk åpent og ærlig med medarbeiderne om hva som fungerer, og hvilke områder som trenger litt ekstra oppmerksomhet. Trivsel og arbeidsglede er essensielle for å få gjort en god jobb når man er på arbeid. Derfor er det så viktig å ha fingeren på pulsen ute blant medarbeiderne. Hvordan har de det – både på hjemmefronten og i arbeidslivet?

Når dere vet hva som rører seg og kan gjøre noe med det, har både ytelse og trivsel bedre vilkår. Det kommer både ledelse og medarbeidere til gode at arbeidsgleden er høy.

For glede og produktivitet henger uløselig sammen.

Presset fra prestasjonskulturen presser også gleden. Er det ubalanse i livet, synker motivasjonen, energien og engasjementet, og lysten til å yte noe på jobben blir mindre.

Å løsne på presset og gi medarbeiderne mer ansvar, der de selv får lov til å ta viktige beslutninger, gir en annen type drivkraft som har mye mer verdi.

Time_001

Kjenn dine medarbeidere og bli kvitt quiet quitting

Er dere allerede rammet av quiet quitting i organisasjonen?

Når arbeidskulturen først er helt i bunn eller på vei nedover, tar det tid å snu utviklingen.

Men med tid og gode verktøy kommer dere langt.

Det må skapes en ny arbeidskultur som inkluderer og anerkjenner medarbeidere, samt fremmer trivsel og utvikling.

Medarbeidere og ledelse må ha et felles språk for hva trivsel og god arbeidskultur er. Det er ikke alltid lett å få alle medarbeidere til å dele sine meninger, men med HR-undersøkelser som medarbeiderundersøkelser gir alle medarbeidere et anonymt rom for å uttrykke sine meninger om arbeidsplassen.

En annen mulighet kan være å sette i gang en lederevaluering, også kjent som en 360-graders lederevaluering. Her får ledere innsikt i sin rolle og de beste forutsetningene for å utvikle seg. Og nettopp dårlig eller manglende ledelse står veldig høyt på listen over årsaker til lavt medarbeiderengasjement.

AdobeStock_542181139

Gi medarbeiderne et trygt rom for å snakke om deres trivsel

Haltende ledelse er samtidig også en vesentlig faktor for at medarbeidere har vanskelig for å snakke om sin utilfredshet eller bekymringer. Og her er den psykologiske tryggheten helt vesentlig.

Hvis arbeidsplassen er preget av psykologisk trygghet, og medarbeiderne er trygge nok til å uttrykke seg, vil quiet quitting også være et langt mindre problem.

En tredje mulighet for å dykke ned i utfordringen med lavt medarbeiderengasjement er å snakke med de medarbeiderne som forlater virksomheten. For neste skritt etter quiet quitting er å si opp. Det er en grense for hvor lenge man kan holde ut uten å være bare litt interessert i arbeidet man gjør hver dag.

Med offboardingundersøkelser, også kalt exit-undersøkelser, får dere medarbeidernes uforbeholdne mening om arbeidsplassen. Undersøkelsen er anonymisert, og dere får viktig informasjon om hva dere kan gjøre fremover for å skape bedre trivsel, høyere medarbeidertilfredshet og beholde medarbeiderne.

Hva kan du ta med videre?

Som utgangspunkt er quiet quitting et opprør mot en måte å jobbe på og være i arbeidet. Det er ikke et opprør mot lederne.

Det er en tendens som har konsekvenser, og som organisasjoner må ta på alvor. Men det er også en tendens vi kan gjøre noe med, så lenge vi anerkjenner at det er mer i livet enn bare arbeid.

Et arbeid er en del av livet, men det er ikke hele livet. Arbeidslivet bør tilføre verdi til selve livet.

Balansen mellom arbeid og fritid skaper større medarbeidertilfredshet og gir motiverte medarbeidere som bedre kan levere verdiskapende arbeid til organisasjonens interessenter.

AdobeStock_631709286_web

Så vår oppfordring er uten tvil: Gi dine medarbeidere et trygt rom for å snakke om deres trivsel. Enten det er gjennom ukentlige samtaler, halvårlige pulsundersøkelser eller årlige medarbeiderundersøkelser.

Kom ut blant medarbeiderne, slik at dere får en følelse av hvordan arbeidsmoralen, engasjementet og trivselen står til, og slik at dere viser medarbeiderne at de er verdifulle. 

vignetter_samlet_healthy_workplace

Vink farvel til quiet quitting med medarbeiderundersøkelser

Dine medarbeidere kan gi deg et unikt innblikk i arbeidsmiljøet. Skreddersy deres egen medarbeiderundersøkelse med PeopleXact.

Nøkkelordene for å gjøre opp med quiet quitting:

  • Balanse – for å skape et liv som også gir plass til meningsfull fritid.
  • Trygghet – for å uttrykke ideer, bekymringer og holdninger til ledelsen, uten å frykte for mottakelsen.
  • Tillit – mellom medarbeidere og ledere. Med en åpen atferd overfor medarbeiderne skapes en tillitsfull relasjon og en trygg arbeidskultur preget av forståelse.
  • Utvikling – både faglig og personlig. Det skal være plass til å utvikle seg, bli utfordret og involvert.
  • Anerkjennelse – av medarbeidernes resultater og innsats. Deres medarbeidere er organisasjonens viktigste ressurs, og de skal føle seg verdsatt og merke at de gjør en forskjell.
  • Fellesskap og samhørighet – med kollegaer og ledelse. Å føle seg som en del av et fellesskap styrker arbeidsgleden og tilknytningen til arbeidsplassen.


Alt dette bidrar til arbeidsglede, trivsel og engasjement på arbeidsplassen. Og det fjerner stille og rolig quiet quitting.

together

Flemming Lorenz

Avdelingsleder og HR-ekspert

Xact By Rambøll

fel@ramboll.com


 

 

portrait_circle_FEL