Psykologisk trygghet - hvorfor og hvordan?

Lær av HR-ekspertene og bli klokere på psykologisk trygghet

Hva er den verste jobben du noen gang har hatt? 

Hvor du ganske enkelt ikke ville stå opp av sengen mandag morgen og slepe deg avgårde på jobb. Der alle dagene i uken gikk med til å telle ned til helgen, og du lengtet etter den dagen du ikke lenger trengte å slite med ... 

Sjefen? Oppgavene? Kollegene? Arbeidsmiljøet? Pendlingen? Det er svært mange faktorer som spiller inn på arbeidsgleden vår og måten vi ser på jobben vår. Som oftest er det blandede årsaker, hvor du kanskje kommer overens med sjefen og kollegene, men arbeidsoppgavene er kjedelige. Eller det motsatte, hvor du elsker selve jobben, men det er én eller to kolleger som ødelegger alt. 

Men én faktor som er helt sentral for arbeidsgleden vår og som gjentar seg i så å si alle tilfeller av arbeidsglede, er psykologisk trygghet. 

Psykologisk trygghet går hånd i hånd med arbeidskulturen

Nivået av psykologisk trygghet er på mange måter hjørnesteinen i en sunn arbeidsplasskultur, der, for å sitere Aarhus Universitet

 

«[…] mennesker er trygge med å uttrykke seg og være seg selv. På en arbeidsplass preget av psykologisk trygghet, har det ikke negative konsekvenser å dele tvil, uenighet osv. I stedet brukes det konstruktivt i arbeidet/samarbeidet og bidrar dermed positivt til læring, prestasjon, engasjement og trivsel – et godt psykososialt arbeidsmiljø.» – Aarhus Universitet 

 

Medarbeidere i organisasjoner med høy psykologisk trygghet er ofte bedre til:

  • å be om hjelp fra kolleger/ledere ved behov 
  • stille spørsmål 
  • lære nye ting 
  • gi og motta feedback 
  • påpeke eventuelle mangler eller dårlige arbeidsforløp 
  • foreslå nye ideer 
  • dele ideer med kolleger/ledere 

I siste instans fører det til sterkere fellesskap, større arbeidslyst, høyere medarbeiderengasjement, færre sykemeldinger, økt trivsel på arbeidsplassen, mer innovasjon, silonedbryting og ikke minst bedre resultater og service/sluttprodukt. 

Hvis du vil lese mer om hvilke tiltak du kan iverksette for å forbedre den psykologiske tryggheten i organisasjonen din, kan du ta en nærmere titt på vår dybdeartikkel, 3 råd for økt psykologisk trygghet på arbeidsplassen, hvor noen av våre mest erfarne HR-eksperter og organisasjonspsykologer gir sine beste råd om hvordan det er mest hensiktsmessig å jobbe med psykologisk trygghet. 

vignetter_samlet_shared_goals

Psykologisk trygghet i et nøtteskall

Psykologisk trygghet og teorien rundt den har med menneskets indre å gjøre. Det vil si hvordan vi har det og hvordan sinnstilstanden vår påvirker måten vi jobber på – særlig, men ikke bare, hvordan vi inngår i fellesskapet på arbeidsplassen. 

Gjensidig tillit er derfor en kjernefaktor for psykologisk trygghet på arbeidsplassen. 

Det handler om at vi yter vårt beste når vi føler oss trygge, og selv om det er en overforenkling å sammenligne det med når folk levde i stammesamfunn, er effekten egentlig den samme: 

  1. Når vi er trygge i fellesskapet, tar vi også større del i det fellesskapet 
  2. Jo mer vi tar del i fellesskapet, desto mer nyter alle i fellesskapet godt av det 

Slik avler psykologisk trygghet mer psykologisk trygghet, og det er det som danner grunnlaget for et bedre arbeidsmiljø der alle trives, arbeidslysten øker og alle yter sitt beste – på individuelt og kollektivt plan. 

Kanskje ikke fullt så tidlig som tilbake i steinalderen, men fortsatt før årtusenskiftet, dvs. i 1999, definerte Amy Edmondson, professor ved Harvard Business School og en av verdens ledende stemmer innen psykologisk trygghet, psykologisk trygghet som «a shared belief held by members of a team that the team is safe for interpersonal risk-taking». 

Det vil si at uansett om prosjektet går ut på å nedlegge en mammut eller legge en handlingsplan på bakgrunn av organisasjonens nylig gjennomførte medarbeiderundersøkelse, er psykologisk trygghet limet som holder samarbeidet mellom kolleger (og noen ganger hele avdelinger) sammen i ethvert vellykket prosjekt. 

Når det er høy grad av psykologisk trygghet på arbeidsplassen, er det rom for å tvile, stille spørsmål og dele en halvferdig idé med kolleger uten å fremstå som irriterende, uvitende eller usikker. 

service_courses

Har du spørsmål om psykologisk trygghet?

La oss hjelpe deg i gang. 

En forutsetning for bærekraftig fremgang

Psykologisk trygghet spiller dermed en viktig rolle for å styrke samarbeidet mellom kolleger og ledere. Samtidig skaper det rom for nytenkning og sparring på tvers av arbeidsroller, erfaringsnivåer og avdelinger. Dessuten avler det en arbeidskultur der det alltid er rom for optimalisering av prosesser, arbeidsforløp og sikkerhetsforhold. 

Forfatter og ledelsesrådgiver Christian Ørsted snakker om psykologisk trygghet i ledelsessammenheng på denne måten: 

 

«Tradisjonelt er ledelse forbundet med styring og dermed også basert på tanken om at ledelsen vet best og derfor må styre de ansatte og motivere dem. Den ideen fungerer akkurat så lenge premisset holder: At ledelsen virkelig er de som vet best.

Men denne tankegangen faller til jorden når medarbeiderne er erfarne og profesjonelle, og når hverdagen preges av komplekse og skiftende krav til oppgaveløsningen. Når oppgavene er komplekse, er det viktigste vi har, evnen vår til å samarbeide og ha den psykologiske tryggheten til å snakke om de faglige dilemmaene som må løses i fellesskap.»

Christian Ørsted

Forfatter og ledelsesrådgiver, Udvikling & Ledelse


Psykologisk trygghet er en forutsetning for bærekraftig fremgang i organisasjonen, for at folk tar initiativ og for at team skal løse uventede utfordringer på egen hånd – fordi de føler seg trygge nok til å sette sin lit til egen og kollegers kunnskap, erfaring og pågangsmot. 

Nettopp fordi psykologisk trygghet er et begrep innenfor det psykososiale arbeidsmiljøet som er forankret i menneskers følelser og deres mentale holdning til arbeidet, deres motivasjon og engasjement, har det en så betydende innflytelse på mange aspekter ved arbeidet – både synlige og mindre synlige. 

Det er like kritisk å være oppmerksom på begge deler. 

Psykologisk trygghet kan være et spørsmål om liv eller død

Amy Edmondson har et utmerket eksempel på et av de mindre synlige aspektene som likevel har avgjørende betydning. Bokstavelig talt, faktisk. 

Eksemplet nedenfor er en forenkling av Edmondsons egen presentasjon, som er basert på data fra studiene hennes innenfor sykehusverdenen. 

Se for deg at du er kritisk syk, men får valget mellom 3 forskjellige sykehus som kan redde livet ditt. For å hjelpe deg med å ta det riktige valget får du en oversikt over antall innmeldte feil. 

  • Sykehus A har 7 rapporterte feil 
  • Sykehus B har 2 rapporterte feil 
  • Sykehus C har 24 rapporterte feil 

Hvis livet ditt sto på spill, hvilket sykehus ville du valgt? 

Logikken sier selvfølgelig sykehus B. Det ser ut som de har alt under kontroll. Mens det er fullstendig kaos på sykehus C. 

Eller stemmer det? 

Som du kanskje har gjettet, er faktisk realiteten den diametralt motsatte. Oversikten sier nemlig svært lite om sikkerheten ved de forskjellige sykehusene – til gjengjeld sier den mye om hvor villige medarbeidere er til å melde fra om feil og utfordringer på arbeidsplassen. 

Forklaringen blir tydeligere hvis vi omformulerer spørsmålet litt. 

Hvis livet ditt sto på spill, ville du valgt sykehuset med flest eller færrest rapporterte feil? 

Ved sykehus C meldes det fra om langt flere feil enn ved de andre sykehusene. Dette tyder på en arbeids- og ledelseskultur med høy psykologisk trygghet, hvor det er rom for å peke på feil og områder som kanskje kan forbedres. 

Resultatet er langt flere muligheter til å utbedre disse feilene, rette opp skjeve prosesser, bedre samarbeid mellom kolleger og til syvende og sist bedre behandling av pasienter. 

Du tenker kanskje at selvfølgelig er det ikke i alle bransjer at psykologisk trygghet handler så direkte om liv og død. Og det har du til en viss grad rett i. 

Hvis organisasjonen ignorerer den psykologiske tryggheten og det psykososiale arbeidsmiljøet, risikerer du i beste fall stagnasjon i organisasjonen – i verste fall et usunt miljø for alle i og rundt det. 

Høy psykologisk trygghet gir også det fysiske arbeidsmiljøet et løft

Tenk på dine egne plager. 

Hodepine, dårlig rygg, dårlig kondisjon, kanskje begynnende stress. Er det alltid like tydelig om det skyldes noe fysisk eller noe psykisk? 

En dårlig rygg kan føre til en stressende hverdag, samtidig som en stressende hverdag kan føre til en dårlig rygg. 

Hvis du som medarbeider føler deg trygg nok til å si fra om potensielle mangler eller farer på arbeidsplassen, øker det sjansene for at det blir gjort noe med uhensiktsmessige arbeidsforløp, skadet utstyr, dårlige kontorstoler og manglende opplæring. 

Det gjelder uansett om medarbeiderne dine har sin daglige rutine på en byggeplass, et containerskip, på mammutmarkene eller i et kontorlandskap. 

Psykologisk trygghet er ikke målet i seg selv – det er forutsetningen for å oppnå ambisiøse resultater

I takt med at bevisstheten omkring psykologisk trygghet har økt, har den samtidig blitt en mer etablert del av dagsordenen i mange HR-avdelinger. 

Dette er selvsagt en positiv utvikling. 

Det er imidlertid viktig å huske at i en organisatorisk sammenheng, er ikke psykologisk trygghet et mål i seg selv – det er, hvis vi får gjenta oss selv, en forutsetning for bærekraftig fremgang. 

Det vil si at målet kan være alt fra mer innovasjon og høyere produktivitet til å løse verdens klimautfordringer. Kort sagt: resultater av nesten alle slag, hvor medarbeidere skal jobbe sammen og fungere som en felles enhet som jobber mot samme mål. 

Psykologisk trygghet er grunnleggende for å oppnå ambisiøse resultater, men selve målet er oppnåelsen av resultatene. 

 

Endringene skjer ikke over natten

Psykologisk trygghet er ikke behagelig i seg selv. Det handler ofte om å sette seg selv i ellers sårbare situasjoner, om å være åpensinnet i møte med feil (både sine egne og andres) og ikke være redd for å vise tvil. 

Disse fremskrittene kommer imidlertid ikke over natten. 

Det tar tid å bygge opp psykologisk trygghet, fordi den både er en grunnleggende del av arbeidskulturen den er med på å forme, og samtidig formes av arbeidskulturen den er en del av. 

Du kan derfor ikke forbedre den psykiske tryggheten på arbeidsplassen uten også å fokusere på den overordnede arbeidskulturen. På mange måter er det en feedbacksløyfe mellom den overordnede arbeidskulturen og følelsen av psykologisk trygghet, hvor de hele tiden påvirker og blir påvirket av hverandre. 

Siden det er så mange faktorer som spiller inn både på den overordnede arbeidskulturen og følelsen av psykologisk trygghet, kan du som leder eller som organisasjon av samme grunn også jobbe med psykologisk trygghet uten å jobbe direkte med psykologisk sikkerhet. 

Så la oss runde av med å dvele litt ved hvordan du best kan jobbe med psykologisk trygghet. 

Hvordan jobber du egentlig med psykologisk trygghet?

Det finnes en utallige måter å jobbe med psykologisk trygghet på, og hvordan det gjøres best, avhenger av organisasjonens oppbygning, arbeidskultur og mye mer. 

Når det er sagt, er det en rekke mindre tiltak som hjelper til med å få ting i gang. Og mange av tiltakene er ting du som leder kan begynne å innføre allerede i dag. 

Små handlinger fra ledelsen kan ha stor effekt og spre seg som ringer i vannet. 

Hvis du som leder for eksempel innfører et månedlig møte hvor alle (inkludert deg selv) oppfordres til å dele utfordringer i arbeidet eller andre tilsvarende ting, viser det medarbeiderne at sånt er en del av kulturen, at det er trygt å dele annet enn suksesshistorier. 

Andre små endringer dreier seg om hvordan dere som avdeling eller organisasjon håndterer feil og hvordan dere omtaler de mer sårbare emnene i hverdagen. 

Vi kommer imidlertid ikke utenom at et av de viktigste første skrittene er å undersøke situasjonen og kartlegge der det utgjør størst forskjell – hos de medarbeiderne. 

Hvordan kommer du i gang?

Det kan du lese mye mer om i artikkelen vår, hvor noen av våre beste HR-eksperter og organisasjonspsykologer gir sine 3 aller beste råd om hvordan organisasjoner jobber med psykologisk trygghet og alt som hører til. 

 

Andreas Barfoed-Høj

Organisasjonspsykolog og fagekspert HR

anbh@ramboll.com

Xact By Rambøll

 


 

 

person_andreas_barfoed_hoej