Hvem skal lese og bruke rapporten?
Er det mange eller få, og er det ledelse eller mer operative brukere? Er det få brukere, som man kanskje i tillegg kjenner godt til, er det kanskje enklere å lage en spisset rapport, enn hvis det er mange brukere og du må ta hensyn til at alle skal kunne forstå den, tross lesernes ulikheter.
Hva skal de bruke den til?
Her vil vi gjerne gå et steg lenger enn å bare svare «de skal lese den for å se hva respondentene har svart.» Trenger de strategisk innsikt, verktøy for å drive konkret og lokal endring, eller skal det rett og slett være et slags oppslagsverk?
Hva er deres kompetanse?
Er brukerne vant til å bruke resultater fra spørreundersøkelser, eller er det nytt for dem? Kan de en del statistikk, eller bør det aller meste forklares helt grunnleggende? Og videre hvor godt kjent er de med det temaet som undersøkelsen handler om? Hvis de er godt kjent, trenger ikke rapporten inneholde like mye bakgrunnsinformasjon som hvis tematikken er ukjent for brukeren.
Når man har identifisert hvem som skal bruke rapportene, til hva, og hva disse kan fra før, bør man prøve å «ta på deres briller» og lage rapporten med utgangspunkt i hva dere tror passer best for disse.
Det er ikke nødvendigvis sånn at "one size fits all" og i flere tilfeller kan det være relevant å utarbeide ulike rapporter for ulike målgrupper.