Ting å tenke på når du rapporterer

Slik lager du gode rapporter og dashbord i SurveyXact

Hvordan lage gode rapporter?

I SurveyXact har du tilgang til gode tekniske analyse- og rapporteringsmuligheter.

Men hvordan kan du bruke funksjonaliteten for å utarbeide gode og innsiktsfulle rapporter?

Her deler vi våre grunnleggende prinsipper for rapportutforming.

 

Forstå oppgaven og målgruppen

Det aller første man bør gjøre, før man går i gang med å lage en rapport, er å tenke nøye gjennom hvem som skal lese og bruke rapporten, og hva de skal bruke den til. En undersøkelse starter jo gjerne med at noen har et behov.

Hvordan en rapport bør utformes og hva den bør inneholde, kommer helt an på svarene på disse tre spørsmålene:

Hvem skal lese og bruke rapporten?

Er det mange eller få, og er det ledelse eller mer operative brukere? Er det få brukere, som man kanskje i tillegg kjenner godt til, er det kanskje enklere å lage en spisset rapport, enn hvis det er mange brukere og du må ta hensyn til at alle skal kunne forstå den, tross lesernes ulikheter.

Hva skal de bruke den til?

Her vil vi gjerne gå et steg lenger enn å bare svare «de skal lese den for å se hva respondentene har svart.» Trenger de strategisk innsikt, verktøy for å drive konkret og lokal endring, eller skal det rett og slett være et slags oppslagsverk?

Hva er deres kompetanse?

Er brukerne vant til å bruke resultater fra spørreundersøkelser, eller er det nytt for dem? Kan de en del statistikk, eller bør det aller meste forklares helt grunnleggende? Og videre hvor godt kjent er de med det temaet som undersøkelsen handler om? Hvis de er godt kjent, trenger ikke rapporten inneholde like mye bakgrunnsinformasjon som hvis tematikken er ukjent for brukeren.

 

Når man har identifisert hvem som skal bruke rapportene, til hva, og hva disse kan fra før, bør man prøve å «ta på deres briller» og lage rapporten med utgangspunkt i hva dere tror passer best for disse. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at "one size fits all" og i flere tilfeller kan det være relevant å utarbeide ulike rapporter for ulike målgrupper. 

together

Format

Et spørsmål mange gjerne stiller seg tidlig i en rapporteringsfase, er hvilket format man bør vise resultatene i. I SurveyXact er det overordnet to forskjellige formater for rapportering – den klassiske rapporten, og et såkalt dashbord.

Rent teknisk fungerer disse to formatene relativt likt. De kan inneholde mange av de samme elementene, og de vil alltid hente oppdatert data fra undersøkelsen. En del tilfeller er det litt smak og behag hvilket format som er best, men siden det er noen forskjeller i funksjonalitet og brukergrensesnitt, har vi noen prinsipper vi kan ta utgangspunkt i.

Rapporter...

  • Forteller en historie med en begynnelse og en slutt
  • Passer når det er lite behov for at leseren selv gjør «valg» i rapporten
  • Rapporten skal kunne skrives ut og eksporteres til andre format (PDF, Word, PPT, osv.)
  • Avsluttede undersøkelser
Rapport SX 2

Dashbord...

  • Gir oversikt og kan brukes som oppslagsverk
  • Behov for at leseren selv gjør «valg» i rapporten for å vise relevante data, som å foreta filtreringer og navigere rundt i dashbordet
  • Rapporten skal primært vises og brukes online
  • Løpende målinger der resultatene oppdateres jevnlig eller løpende
product_header_surveyxact_001

Inkluder informasjonen du trenger – men ikke mer

Vi vil anbefale at man unngår "datadøden" - nemlig å presentere alt for mye data som gjør leseren overveldet og gjør det vanskelig å utskille spennende og viktige resultater.

Resultater og funn fra spørreundersøkelser kan ofte presenteres på mange forskjellige måter, med forskjellig detaljnivå. I jungelen av måter å fremvise noe på, er et sentralt spørsmål hvor detaljert det bør være?

Det generelle svaret er at det bør være så detaljert at vi mest mulig intuitivt formidler det en figur eller analyse forsøker å svare på. Det er lett å tenke at «jo mer, jo bedre», men det er ikke vi nødvendigvis enig i. Snarere tvert imot – jo enklere du kan fremstille noe, jo lettere er det å få frem budskapet. Men igjen – det kommer an på leseren og formålet.

Frekvens vs. gjennomsnitt

Mange undersøkelser inneholder spørsmål hvor en svarskala er brukt. Eksempler på dette er en 5-punkts skala fra Helt enig til Helt uenig, Svært fornøyd til Svært misfornøyd, I liten grad til I stor grad osv.

Hvordan viser man best resultatene fra slike spørsmål?

Hvis man viser prosentandelene for alle fem svarkategoriene kaller man det å vise en frekvensfordeling. Hvis man heller koker det ned til et gjennomsnitt, vises kun den gjennomsnittlige vurderingen av spørsmålet i sin helhet. Med et gjennomsnitt (eller et indekstall fra 0-100) reduserer du antall tall fra 5 til 1. Da blir fortolkningen plutselig mer oversiktlig.

Hva som er mest hensiktsmessig å vise, kommer som sagt an på leseren og formålet, men en tommelfingerregel er at hvis du skal presentere forskjeller mellom flere grupper, bør du stort sett redusere detaljnivået. Poenget med nedbryting er å avdekke forskjeller og mønstre på tvers av grupper av respondenter. Da må man kunne enkelt få øye på disse forskjellene og mønstrene.

I SurveyXact finnes en rekke fremvisningmetoder - her kan du velge mellom ulike typer av frekvensfigurer, gjennomsnitt, indeks, tidslinje, stående og liggende kolonner, nedbrytninger, topp/bunn-figur og benchmarks. Alt for at du skal kunne utarbeide en rapport som er verdiskapene for akkurat din undersøkelse og dine interessenter. 

vignetter_samlet_visual_data

Husk dataminimeringsprinsippet!

I GDPR sier reglementet at dataen vi behandler om de registrerte (respondentene) skal være absolutt nødvendig for å oppfylle formålet med undersøkelsen. Unngå nice to know, men heller need to know.

En ryddig og logisk struktur

En rapport som ser profesjonell og ryddig ut, virker troverdig. Hva som er en hensiktsmessig struktur og rekkefølge, kommer an på hva rapporten skal brukes til.

  • Strategisk innsikt?
  • Verktøy for å drive konkret endring?
  • Oppslagsverk?
  • Følger spørreskjemaet en modell?
  • Hva bør ligge i hoveddelen, og hva kan ligge i vedlegg/appendix?

Det finnes nyttige verktøy i SurveyXact som hjelper deg med å lage en god struktur: Innholdsfortegnelse, overskrifter, sidetall og sideskift.

Kort sagt: Du trenger ikke å være ekspert for å lage profesjonelle undersøkelser, men det er gode sjanser for at du blir det når du bruker SurveyXact. 

AdobeStock_419027788_web

Layout og design

Innta et visuelt tankesett; hjernen vår oppfatter bilder og figurer før – og raskere enn - tekst.

Noe å tenke på:

  • Vi leser fra venstre til høyre, og fra topp til bunn
  • Vær konsistent gjennom rapporten
  • Font og fontstørrelse
  • Plassering av elementer
  • Fargebruk
  • Vurder hver enkelt figur, side, og rapport/dashbord sin lesbarhet
vignetter_samlet_design_freedom

Når skal du bruke hvilke farger?

Noen generelle prinsipper:

  • Hvis samme type data – bruk én farge på alle søyler, og på alle figurer av samme type
  • Hvis du bruker farge for å formidle forskjellige typer data, vær konsistent
  • Hvis blå er 2023 og gul er 2022, bør det være slik i hele rapporten

Farger har intuitive betydninger – bruk det!

  • Grønn er noe positivt og viser fremgang/økning
  • Gul er mellom noe positivt og noe negativt
  • Rød er noe negativt og viser tilbakegang/reduksjon, og noe varmt
  • Blå er noe kaldt
  • Svake farger er svakt/lite
  • Sterke farger er noe sterkt/mye
  • Sørg for tydelig nok kontrast mellom kategoriene

Ikke finn opp hjulet på nytt – benytt egen virksomhets eller SurveyXacts fargepaletter. Ved å bruke sistnevnte sørger systemet for god kontrast mellom kategoriene, noe som styrker lesbarheten. 

AdobeStock_30164639_web

Vil du lage enda bedre rapporter enn du gjør i dag?

For en grundig innføring i analysemulighetene anbefaler vi kurset Analyse og rapportering i SurveyXact. På vår kursside finner du informasjon om våre kurs og datoer. 

Du kan også melde deg på våre webinarer om analyse og rapportering, eller bestille opptak av tidiligere webinarer. 

vignetter_samlet_succes_factors

Stina Rångevall Johansson

Seniorkonsulent og teknisk rådgiver

Xact By Rambøll

stjo@ramboll.com

 

 

portrait_circle_STJO