eNPS – ett spørsmål, stor innsikt

Tiltrekk deg de beste medarbeiderne

 

Bidrar medarbeiderne til virksomhetens mål? Eller får misnøye dem til å se etter andre jobber?

eNPS: Er virksomheten din attraktiv?

Innsikt i medarbeiderengasjement med PeopleXact

Gode, motiverte medarbeidere er alfa og omega. Ikke bare driver de virksomhetens suksess i det lange løp – de bidrar også til å tiltrekke nye, gode medarbeidere. 

eNPS er en forkortelse for Employee Net Promoter Score og  bygger videre på et grunnlag som Reichhelds NPS-modell la i 2003. 

Formålet med eNPS er å gi HR og ledelsen innsikt i hva som motiverer eksisterende ambassadører og identifisere forbedringsmuligheter for å beholde og tiltrekke seg de beste talentene i arbeidsmarkedet. 

AdobeStock_278557052

43 % lavere personalomsetning

En motivert arbeidsstyrke er avgjørende i kampen om å tiltrekke nye talenter, motarbeide stigende personalomsetning, fremme innovasjon og i siste instans gi bunnlinjen et løft. 

Forskning viser at virksomheter med høy medarbeidertrivsel og -engasjement har 43 % lavere personalomsetning, 81 % mindre fravær og 23 % høyere lønnsomhet (Gallup, 2020). 

43_procent

Mer enn bare innsikt

Du kommer ingen vei med bare innsikt. Neste skritt er handling. 

eNPS kategoriserer medarbeidere som enten ambassadører, passive eller kritikere. Løsningen vår gir deg rammeverket for oppfølging som er nødvendig for at medarbeiderne dine skal kunne sette ord på tankene sine og slik at HR og ledelse kan iverksette bærekraftige tiltak basert på dette – alt illustrert som styrker og utviklingsmuligheter i vår intuitive rapportering. 

001_Top_eNPS

Kombiner eNPS med andre medarbeiderundersøkelser

Enkelhet er den største styrken til eNPS, og særlig i kombinasjon med andre undersøkelser gir den deg en dypere forståelse av organisasjonskulturen og menneskene som jobber i den til daglig. 

Derfor er eNPS-scoren mest verdifull som en ekstra dimensjon til virksomhetens overordnede strategi for å fremme en sunn, dynamisk kultur.

Kontakt HR-ekspertene våre for å finne ut om eNPS kan være praktisk for din organisasjon. 

HR-serviceline_enps_001

Spør en ekspert

Vi forteller gjerne hvordan vi kan hjelpe deg og din virksomhet.

logo_collection

 

Møt våre eksperter

Vi er en full-service partner, og med oss bringer vi over to tiår med erfaring, en bærekraftig tankegang og en lang rekke validerte arbeidsmetoder.

Møt noen av våre eksperter her.

001_Top_experts

Innsikt som kommer hele organisasjonskulturen til gode

Hvordan måles eNPS?

eNPS fungerer kanskje ikke overraskende på samme måte som NPS-skalaen, som er hyppig brukt i kundeundersøkelser

Medarbeiderne blir bedt om å rangere svaret sitt på et enkelt spørsmål på en skala fra 0–10. Ofte er dette spørsmålet en variant av «Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale [virksomhet] som et sted å jobbe?» 

Respondentene blir deretter kategorisert i én av tre grupper: 

  • Ambassadører gir en score mellom 9 og 10 
  • Passive gir en score mellom 7 og 8 
  • Kritikere gir en score mellom 0 og 6 

Hvis du trekker prosentandelen kritikere fra ambassadører, får du eNPS. 

Det er verdt å merke seg at dette tallet ofte gir en score under den tradisjonelle NPS, ettersom medarbeidere har en tendens til å forvente mer av arbeidsplassen sin enn kundene forventer av et produkt de kjøper. 

 

NPS



Les mer

360-graders feedback: Lille speil på veggen der...

Markedet er i stadig utvikling med ny teknologi, nye konkurrenter, endrede kompetansekrav og skiftende forventninger blant medarbeiderne. For å henge med er det et løpende behov for et sterkt fokus på lederutvikling.

Les mer

6 spørsmål som sikrer at du får fullt utbytte av medarbeiderundersøkelser

Medarbeiderundersøkelsen er nettopp avsluttet, og resultatene har kommet inn. Undersøkelsen var en suksess, og foran deg har du en mengde interessant data fra hele organisasjonen.

Les mer

Interne og eksterne benchmarks

Hvordan kom vi egentlig ut på undersøkelsen? Det er vanligvis det første spørsmålet som stilles når man får tilgang til resultater om medarbeidernes engasjement og trivsel.

Les mer

La oss ta en prat

Vurderer du et nytt system for eNPS?

Med PeopleXact har du stor felksibilitet og skape innsikt på tvers av ulike områder.

Derfor vil vi veldig gjerne snakke med deg om dine ønsker og behov.

portrait_circle_HQM